750 miljoen euro extra corona-overbruggingskrediet voor kleine bedrijven

De overheid maakt voor 750 miljoen euro extra aan overbruggingskredieten mogelijk voor ondernemingen met een relatief kleine financieringsbehoefte (van 10.000 tot 50.000 euro). Via een nieuwe regeling, de Klein Krediet Corona (KKC), staat de overheid voor 95% garant. De leningen zijn een oplossing voor alle ondernemers die tot nu tevergeefs hebben aangeklopt bij hun huisbank of als vaste klant incoulant zijn behandeld.

Onder de KKC-regeling kunnen ondernemers een lening aanvragen van minimaal €10.000 en maximaal €50.000. De looptijd is maximaal 5 jaar, en de rente bedraagt maximaal 4%. Daarnaast betalen ondernemers aan de staat een eenmalige premie van 2% als vergoeding.

De regeling staat open voor ondernemers met een omzet vanaf € 50.000,- die voor de coronacrisis voldoende winstgevend waren en die vóór 1 januari 2019 zijn ingeschreven bij de KvK . Rabobank, ABN AMRO, ING, de Volksbank en Triodos hebben al toegezegd leningen via de regeling aan te bieden. Andere financiers die geaccrediteerd zijn voor de BMKB-C, mogen de regeling ook aanbieden.

Risicobeoordeling

Doordat de overheid voor 95% garant staat, kan een grotere groep ondernemers aan financiering worden geholpen. Het feit dat de financiers nog steeds 5% van het risico dragen, zorgt tegelijkertijd voor een zorgvuldige risicobeoordeling, zodat de leningen worden verstrekt aan in de kern gezonde bedrijven met voldoende terugbetaalcapaciteit. De banken hebben onder meer aangegeven zich te houden aan de Gedragscode Kleinzakelijke kredietverlening.

Aanvragen

De komende dagen wordt de KKC-regeling verder uitgewerkt. Na akkoord van de Europese Commissie hebben financiers nog enige tijd nodig voordat zij aanvragen van ondernemers kunnen ontvangen. De overheid wil de regeling vanaf half mei beschikbaar hebben.

Het laatste nieuws

De huisdiertrimmer van nu doet vaak veel meer dan alleen vachtverzorging. Van nagels knippen tot chippen: in steeds meer trimsalons kunnen huisdieren voor allerlei diensten terecht. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels? Mag je als trimmer zomaar een chip plaatsen? En wat als een klant vraagt om een melatonine-implantaat?

Het nieuwe TrimMagazine is uit! Nummer 3 van dit jaar alweer. En wát een mooie editie is het geworden. Het trimschema van de Golden Retriever krijgt deze editie de spotlight. Verder lees je het artikel ‘Dat overkomt mij nooit…’ over die ene keer dat het wél misgaat in de salon. Herkenbaar? Zeker weten.

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van de ABHB plaats in hotel-restaurant Van der Valk in Houten. Een betrokken groep leden was aanwezig om mee te denken over onze vereniging en het trimvak. Er werden goede vragen gesteld en waardevolle opmerkingen gedeeld over de vergaderstukken die op de agenda stonden.

Een sollicitant die bij het eerste gesprek vraagt hoeveel ‘me-time’ er in het rooster past. Een stagiair die wil weten of hij eerder naar huis mag omdat z’n energie op is. Of een medewerker die steeds vraagt waarom iets moet, voordat hij het uitvoert. Als je met jongeren werkt, komen dit soort situaties je vast bekend voor. Ze denken snel, zijn digitaal opgegroeid en stellen álles ter discussie. Handig als je een frisse blik zoekt, maar soms ook bloedirritant als je gewoon wil dat iemand z’n werk doet – zonder discussie over het waarom.

De huisdiertrimmer van nu doet vaak veel meer dan alleen vachtverzorging. Van nagels knippen tot chippen: in steeds meer trimsalons kunnen huisdieren voor allerlei diensten terecht. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels? Mag je als trimmer zomaar een chip plaatsen? En wat als een klant vraagt om een melatonine-implantaat?

Het nieuwe TrimMagazine is uit! Nummer 3 van dit jaar alweer. En wát een mooie editie is het geworden. Het trimschema van de Golden Retriever krijgt deze editie de spotlight. Verder lees je het artikel ‘Dat overkomt mij nooit…’ over die ene keer dat het wél misgaat in de salon. Herkenbaar? Zeker weten.

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van de ABHB plaats in hotel-restaurant Van der Valk in Houten. Een betrokken groep leden was aanwezig om mee te denken over onze vereniging en het trimvak. Er werden goede vragen gesteld en waardevolle opmerkingen gedeeld over de vergaderstukken die op de agenda stonden.