Mogelijke aanvullingen corona-noodpakket

Een nieuwe fase van de coronacrisis is aangebroken. Nu bedrijven gebruik maken van de regelingen, komen er ook onvolkomenheden aan het licht. Ook zijn er nieuwe inzichten ontstaan die ondernemingen op een eenvoudige manier verder kunnen helpen te kunnen blijven voortbestaan en dat werkgelegenheid behouden blijft. Hieronder tref je de laatste ontwikkelingen aan.

Op 16 april heeft de Tweede Kamer allerlei moties aangenomen waar de komende tijd aan zal worden gewerkt en die voor onze leden weer wat extra soelaas kan bieden. De ABHB werkt nauw samen met Dibevo en door deze samenwerking is de ABHB in staat om ook de knelpunten voor de trimmers naar voren te brengen. Zo zijn er een aantal moties aangenomen waarmee een aantal knelpunten kunnen worden opgelost. Niet alle veranderingen zijn voor alle trimsalons van toepassing, maar kunnen dat wel zijn.

TOGS en nevenactiviteiten

Een groep ondernemers komt niet in aanmerking voor de TOGS, omdat de hoofd SBI-code is veranderd of een SBI-code is toegevoegd, nadat deze ondernemers nevenactiviteiten zijn gaan verrichten. Er wordt nu onderzocht of het mogelijk is dat wanneer de nevenactiviteit aansluit bij de hoofdactiviteit, op basis van de omschrijving van de bedrijfsactiviteit, deze onderneming toch in aanmerking kan komen voor de TOGS.

AOW-gerechtigde zelfstandig ondernemers

Ook AOW-gerechtigde zelfstandig ondernemers kunnen door de coronacrisis grote schade lijden aan hun onderneming, en daardoor onder het bestaansminimum kunnen raken. Daarom worden ook voor deze groep relevante corona-noodmaatregelen zo ingericht dat ook de schade aan ondernemingen van AOW-gerechtigde zelfstandig ondernemers beperkt kan worden.

Tozo-aanvraag

De Tozo-uitkering is bedoeld voor wegvallend werk voor zelfstandigen in de periode maart-mei door de coronacrisis. Het kan voorkomen dat de gemeente uitbetalingen van facturen in maart voor werkzaamheden in februari inhoudt op de Tozo-uitkering. Door deze aanpak kan een gat ontstaan aan het einde van de uitkering en leidt deze onduidelijkheid tot onzekerheid bij zelfstandigen die bang zijn fouten te maken in hun Tozo-aanvraag. Daarom wordt actie ondernomen om te bezien dat bij het berekenen van de Tozo-uitkering voor ondernemers die werken met betaling via facturen, alleen de inkomsten hoeven te worden verrekend waarvoor het werk is verricht binnen de aanvraagperiode en betalingen van facturen voor eerder verricht werk buiten beschouwing te laten.

NOW-regeling en seizoenswerk

De NOW-regeling is gericht op behoud van werkgelegenheid tijdens de coronacrisis. De NOW-regeling houdt in haar huidige vorm geen rekening met seizoenspatronen, en sluit daarmee niet aan bij organisaties die hun omzet in een beperkt aantal maanden van het jaar moeten verdienen. Er zal met branches op korte termijn worden bezien hoe aanvullende maatregelen ingezet kunnen worden voor (structureel) werkbehoud bij organisaties met een seizoenspiek.

Vragen?

Ben je lid van de ABHB en wil je meer weten over de gestelde regelingen, neem dan gerust contact op via info@abhb.nl.

Het laatste nieuws

De huisdiertrimmer van nu doet vaak veel meer dan alleen vachtverzorging. Van nagels knippen tot chippen: in steeds meer trimsalons kunnen huisdieren voor allerlei diensten terecht. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels? Mag je als trimmer zomaar een chip plaatsen? En wat als een klant vraagt om een melatonine-implantaat?

Het nieuwe TrimMagazine is uit! Nummer 3 van dit jaar alweer. En wát een mooie editie is het geworden. Het trimschema van de Golden Retriever krijgt deze editie de spotlight. Verder lees je het artikel ‘Dat overkomt mij nooit…’ over die ene keer dat het wél misgaat in de salon. Herkenbaar? Zeker weten.

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van de ABHB plaats in hotel-restaurant Van der Valk in Houten. Een betrokken groep leden was aanwezig om mee te denken over onze vereniging en het trimvak. Er werden goede vragen gesteld en waardevolle opmerkingen gedeeld over de vergaderstukken die op de agenda stonden.

Een sollicitant die bij het eerste gesprek vraagt hoeveel ‘me-time’ er in het rooster past. Een stagiair die wil weten of hij eerder naar huis mag omdat z’n energie op is. Of een medewerker die steeds vraagt waarom iets moet, voordat hij het uitvoert. Als je met jongeren werkt, komen dit soort situaties je vast bekend voor. Ze denken snel, zijn digitaal opgegroeid en stellen álles ter discussie. Handig als je een frisse blik zoekt, maar soms ook bloedirritant als je gewoon wil dat iemand z’n werk doet – zonder discussie over het waarom.

De huisdiertrimmer van nu doet vaak veel meer dan alleen vachtverzorging. Van nagels knippen tot chippen: in steeds meer trimsalons kunnen huisdieren voor allerlei diensten terecht. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels? Mag je als trimmer zomaar een chip plaatsen? En wat als een klant vraagt om een melatonine-implantaat?

Het nieuwe TrimMagazine is uit! Nummer 3 van dit jaar alweer. En wát een mooie editie is het geworden. Het trimschema van de Golden Retriever krijgt deze editie de spotlight. Verder lees je het artikel ‘Dat overkomt mij nooit…’ over die ene keer dat het wél misgaat in de salon. Herkenbaar? Zeker weten.

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van de ABHB plaats in hotel-restaurant Van der Valk in Houten. Een betrokken groep leden was aanwezig om mee te denken over onze vereniging en het trimvak. Er werden goede vragen gesteld en waardevolle opmerkingen gedeeld over de vergaderstukken die op de agenda stonden.