Nieuwe coronamaatregelen: hoe ga je hiermee om?

Gisteren deden wij al een oproep aan alle leden om de coronaprotocollen in acht te nemen en ervoor te zorgen dat ook klanten zich eraan houden. Nu heeft ook het kabinet maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Die komen neer op beperking van contactmomenten zonder de economie op slot te doen. Maar wat betekent dat nu voor ondernemers? Hoe ga je om met het mondkapjesadvies en medewerkers met klachten?

Zorg dat zowel klanten als medewerkers zich veilig voelen

Wat nu belangrijk is dat je een plan moet hebben om klanten op een veilige manier te ontvangen. Denk daarover na en neem er voldoende maatregelen voor, want zoals we al eerder hebben aangegeven: de arbeidsinspectie blijft controleren. Zorg er daarom ook voor dat je medewerkers veilig hun werk kunnen doen en neem de knelpunten die ze aandragen serieus.

Zorg voor een eensluidend mondkapjesbeleid

Voor sommige steden en veiligheidsregio’s geldt een mondkapjesadvies. Het is niet verplicht, maar je mag mensen zonder mondkapje wel gaan weigeren. Als je in zo’n gebied woont: overleg met de winkeliersvereniging voor een duidelijk beleid. Dit om te voorkomen dat klanten bij het ene bedrijf wel een mondkapje moeten dragen en bij de ander die ernaast ligt niet.

Zit jouw trimsalon in een regio met veel besmettingen, dan kun je de veiligheid van medewerkers en klanten verbeteren door een mondkapjesplicht in te voeren. Ook hier geldt: het is jóuw bedrijf.

Medewerkers met klachten

Druk je medewerkers op het hart om thuis te blijven bij klachten. Je wil immers niet dat je je zaak moet sluiten omdat iedereen corona heeft. Maar dat een medewerker thuis zit, wil niet meteen zeggen dat hij niets kan doen. Misschien kan hij de website/webshop, social media-kanalen of administratie onderhouden.

Bescherm je business

Of je het nu overdreven vindt of niet: als het reproductiegetal verder blijft stijgen, gaan we nog strengere maatregelen krijgen. Ook jij hebt een rol in het bijsturen van mensen die zich geen donder aantrekken van de maatregelen. Kennelijk hebben zij geen benul wat er boven ons hoofd hangt. Bescherm je business en spreek klanten aan op naleving van de maatregelen. Andere klanten zullen je er dankbaar voor zijn en dat schept weer vertrouwen.

Vergeet dit niet:

  • Zorg dat medewerkers met klachten écht thuisblijven.
  • Zorg ervoor dat medewerkers, klanten en bezoekers 1,5 meter afstand houden.
  • Spreek je medewerkers, klanten en bezoekers aan op naleving van de maatregelen.
  • Als het type werk het maar enigszins toelaat, laat medewerkers dan vanuit huis werken.
  • Controleer of de maatregelen tegen verspreiding van het virus goed zichtbaar zijn (markering op de vloer, kuchschermen bij de kassa of balie e.d.). Vernieuw coronaposters en platgelopen/beschadigde markering zodat het er niet uitziet als iets uit een vervlogen tijd.
  • Loop alle corona-protocollen nog eens opnieuw door met je medewerkers en kijk welke knelpunten er zijn in je bedrijf en hoe je die kunt voorkomen.
  • Zie je corona-misstanden (bijv. onbeheersbaar grote drukte) in de omgeving van je bedrijf? Meld dat dan bij de gemeente, winkeliersvereniging en/of veiligheidsregio.

Het laatste nieuws

De huisdiertrimmer van nu doet vaak veel meer dan alleen vachtverzorging. Van nagels knippen tot chippen: in steeds meer trimsalons kunnen huisdieren voor allerlei diensten terecht. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels? Mag je als trimmer zomaar een chip plaatsen? En wat als een klant vraagt om een melatonine-implantaat?

Het nieuwe TrimMagazine is uit! Nummer 3 van dit jaar alweer. En wát een mooie editie is het geworden. Het trimschema van de Golden Retriever krijgt deze editie de spotlight. Verder lees je het artikel ‘Dat overkomt mij nooit…’ over die ene keer dat het wél misgaat in de salon. Herkenbaar? Zeker weten.

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van de ABHB plaats in hotel-restaurant Van der Valk in Houten. Een betrokken groep leden was aanwezig om mee te denken over onze vereniging en het trimvak. Er werden goede vragen gesteld en waardevolle opmerkingen gedeeld over de vergaderstukken die op de agenda stonden.

Een sollicitant die bij het eerste gesprek vraagt hoeveel ‘me-time’ er in het rooster past. Een stagiair die wil weten of hij eerder naar huis mag omdat z’n energie op is. Of een medewerker die steeds vraagt waarom iets moet, voordat hij het uitvoert. Als je met jongeren werkt, komen dit soort situaties je vast bekend voor. Ze denken snel, zijn digitaal opgegroeid en stellen álles ter discussie. Handig als je een frisse blik zoekt, maar soms ook bloedirritant als je gewoon wil dat iemand z’n werk doet – zonder discussie over het waarom.

De huisdiertrimmer van nu doet vaak veel meer dan alleen vachtverzorging. Van nagels knippen tot chippen: in steeds meer trimsalons kunnen huisdieren voor allerlei diensten terecht. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels? Mag je als trimmer zomaar een chip plaatsen? En wat als een klant vraagt om een melatonine-implantaat?

Het nieuwe TrimMagazine is uit! Nummer 3 van dit jaar alweer. En wát een mooie editie is het geworden. Het trimschema van de Golden Retriever krijgt deze editie de spotlight. Verder lees je het artikel ‘Dat overkomt mij nooit…’ over die ene keer dat het wél misgaat in de salon. Herkenbaar? Zeker weten.

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van de ABHB plaats in hotel-restaurant Van der Valk in Houten. Een betrokken groep leden was aanwezig om mee te denken over onze vereniging en het trimvak. Er werden goede vragen gesteld en waardevolle opmerkingen gedeeld over de vergaderstukken die op de agenda stonden.