Terugblik op de ABHB Vakdag

Even leek het erop dat de ABHB Vakdag alleen bezocht kon worden met mondkapje, coronapas en op 1,5 meter afstand, maar niets van dat alles! De vakdag trok maandag 7 maart bijna 250 trimmers naar Rijswijk die zich onderdompelden in een mooi programma van lezingen en demonstraties.

Nog niet eerder moest de ABHB zo snel een vakdag op poten zetten. Tot eind januari was het namelijk nog onzeker of het evenement wel door kon gaan. Je zou het bijna vergeten, maar twee maanden geleden zaten we in een harde lockdown. Die onzekerheid maakte de voorbereiding extra complex. Desondanks is het toch gelukt om een vakdag te organiseren waar de bezoekers over het algemeen tevreden op terugkijken.

De enquête die aan het eind van de dag werd verstuurd, leverde vele positieve reacties op en – eerlijk is eerlijk – soms ook wat opbouwende kanttekeningen. Trimmers waren erg te spreken over de lezingen, de locatie, de catering en natuurlijk de mogelijkheid om weer eens ongedwongen met elkaar bij te praten. De algehele verzorging van het evenement vonden bijna alle bezoekers al vijf sterren waard. Ook de demo’s konden rekenen op veel positieve belangstelling, al werkte de akoestiek van de zaal niet mee om de demogevers goed te kunnen verstaan.

De dagvoorzitter herkennen was niet moeilijk: Pieternel Bollmann, naast trimmer ook actrice en regisseur, zorgde in haar knalrode pak met matchende sneakers voor een gezellige sfeer.

Lezingen & demo’s

Een verrassend grote groep was ruim voor aanvang aanwezig om bij de eerste lezingen en demonstraties op rij een plaats te kunnen nemen. Niet voor niets want vooral in lezingruimte 1 was het soms zo druk dat er stoelen bij geplaatst moesten worden!

Judith Lissenberg bracht vele trimmers op nieuwe ideeën met haar lezing. Haar twee Australian Shepherds bezorgden iedereen een lach op het gezicht. Vooral toen Judith een schaar en een tang omhooghield en Pete, een van de twee honden, feilloos antwoord gaf op de vraag ”Pete, waar is de schaar?”.

Ook in de andere lezingen werden zeer interessante onderwerpen besproken, nieuwe kennis opgedaan en kennis opgefrist. Het was vaak moeilijk een keuze te maken in het programma!

Patrick van Veen sloot de dag af met een lezing waar zeer aandachtig naar geluisterd werd ondanks dat de vakdag ten einde liep. Daaruit blijkt maar weer hoe gemotiveerd trimmers zijn om te leren en hun kennis bij te spijkeren. Eén van zijn tips: houd een tijdsblok vrij voor noodgevallen. Zo heb je speling en kun je in geval van nood tegen een klant zeggen dat je last minute nog wat tijd vrij hebt kunnen maken! Klant blij, dier blij, jij blij!

Op het demoplein was er de gehele dag een gezellige drukte. Bezoekers konden vrij heen en weer lopen tussen de verschillende demo’s en kregen meteen antwoord op hun vragen. Een aantal trimmers had volgens afspraak een eigen hond meegenomen zodat ze meteen het geleerde in de praktijk konden toepassen, met aanvullende tips van de aanwezige specialisten.

Exposanten

Een aantal bezoekers vond de hoeveelheid stands tegenvallen. Ze hadden zich kennelijk verheugd op een dagje shoppen. Daar willen we toch even op reageren. Normaal gesproken is de organisatietijd van een evenement als dit ruim zes maanden. Nu was dat iets meer dan één maand. Veel leveranciers durfden deelname gewoon niet aan of waren simpelweg niet te porren. In een coronavrije situatie was dit zeker anders geweest. Toch waren veel bezoekers juist blij met het aanbod en konden ze het prima combineren met de lezingen en demo’s.

Het laatste nieuws

De huisdiertrimmer van nu doet vaak veel meer dan alleen vachtverzorging. Van nagels knippen tot chippen: in steeds meer trimsalons kunnen huisdieren voor allerlei diensten terecht. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels? Mag je als trimmer zomaar een chip plaatsen? En wat als een klant vraagt om een melatonine-implantaat?

Het nieuwe TrimMagazine is uit! Nummer 3 van dit jaar alweer. En wát een mooie editie is het geworden. Het trimschema van de Golden Retriever krijgt deze editie de spotlight. Verder lees je het artikel ‘Dat overkomt mij nooit…’ over die ene keer dat het wél misgaat in de salon. Herkenbaar? Zeker weten.

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van de ABHB plaats in hotel-restaurant Van der Valk in Houten. Een betrokken groep leden was aanwezig om mee te denken over onze vereniging en het trimvak. Er werden goede vragen gesteld en waardevolle opmerkingen gedeeld over de vergaderstukken die op de agenda stonden.

Een sollicitant die bij het eerste gesprek vraagt hoeveel ‘me-time’ er in het rooster past. Een stagiair die wil weten of hij eerder naar huis mag omdat z’n energie op is. Of een medewerker die steeds vraagt waarom iets moet, voordat hij het uitvoert. Als je met jongeren werkt, komen dit soort situaties je vast bekend voor. Ze denken snel, zijn digitaal opgegroeid en stellen álles ter discussie. Handig als je een frisse blik zoekt, maar soms ook bloedirritant als je gewoon wil dat iemand z’n werk doet – zonder discussie over het waarom.

De huisdiertrimmer van nu doet vaak veel meer dan alleen vachtverzorging. Van nagels knippen tot chippen: in steeds meer trimsalons kunnen huisdieren voor allerlei diensten terecht. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels? Mag je als trimmer zomaar een chip plaatsen? En wat als een klant vraagt om een melatonine-implantaat?

Het nieuwe TrimMagazine is uit! Nummer 3 van dit jaar alweer. En wát een mooie editie is het geworden. Het trimschema van de Golden Retriever krijgt deze editie de spotlight. Verder lees je het artikel ‘Dat overkomt mij nooit…’ over die ene keer dat het wél misgaat in de salon. Herkenbaar? Zeker weten.

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van de ABHB plaats in hotel-restaurant Van der Valk in Houten. Een betrokken groep leden was aanwezig om mee te denken over onze vereniging en het trimvak. Er werden goede vragen gesteld en waardevolle opmerkingen gedeeld over de vergaderstukken die op de agenda stonden.